Pigetur 2023, til Nykøbing Mors

Hvert år afsluttes sæsonens mandagssejladser for ”Pigesejlerne” med en weekendtur til en havn i Limfjorden og i år gik turen til Nykøbing Mors.
Vi var 10 tilmeldte piger fordelt på to både – en Najade og en Bavaria og efter en god morgenmad drog vi afsted kl. ca. 10.00. Vejret var i høj grad sommerligt for årstiden – fuld sol og ca. 25 grader, så det kunne vi bestemt ikke klage over. Vinden kunne dog godt have fået et nøk opad, så med 2-4 m/sek. fra øst/sydøst gik det meget stille og roligt ud i Lovns Bredning. Det hjalp lidt, da vi rundede Knudshoved, men motoren fik lov at snurre med på en del af turen. Undervejs var der hygge og underholdning – bl.a. sendte hver båd hinanden sejlerrelaterede spørgsmål om/fra besætningen ombord på hhv. Noa og Milou.
Kl. 14.30 ca. anduvede vi Nykøbing Mors, der netop i den weekend dannede rammen om kapsejladsstævnet ”Fjordfræseren 2023”. Af samme årsag var der fyldt op i den ellers rummelige Nykøbing Mors havn, men vi fandt et par gode pladser på én af de yderste flydebroer. Med bådene smukt fortøjede ved siden af hinanden kunne vi sætte os og slappe af, hygge og nyde lidt til ganen – inkl. en fantastisk hjemmebagt kage. Nogle fandt også tid til en afkølende dukkert.
Inden aftensmaden var vi ombord på én af sejlerpigernes både – en flot Dehler.  Som sejler er det altid interessant at se andres både, indretning, funktionalitet mm. Udover rundvisning blev vi også budt på en gin/tonic – what’s not-to-like. Aftenens underholdende quiz afslørede sammen med højt humør og gode grin, helt nye overraskende sider af os alle sammen – på baggrund af vores egne anonyme input.
Aftensmaden skulle indtages i klubhuset. Vi havde fået lov af arrangørerne bag ”Fjordfræseren 2023” at deltage i deres middag, hvilket vi satte stor pris på. Menuen stod på lækker pastasalat, flødekartofler og kød til grillen, som var stillet op udenfor. Der var fuld aktivitet og snakken gik – også om kapsejladsen, da heller ikke Fjordfræser-deltagerne havde haft de mest gunstige vejrforhold. Men sejlerfolk er et positivt folkefærd, der nyder at komme på vandet og tage udfordringen op med det vejr man nu bliver præsenteret for. Så stemningen var god og efter maden listede vi tilbage på bådene til flere gode grin og hygge.
Næste morgen spiste vi fælles morgenmad på havnen og så dagens kapsejladsdeltagere stævne ud. Vi fulgte kort efter trop til endnu en dag med 2-4 m/sek. og lidt skyer, der senere blev afløst af det smukkeste solskin. Vi ankom til Virksund Lystbådehavn om eftermiddagen og kunne konstatere, at vi endnu engang havde haft en helt igennem forrygende tur, hvor fællesskabet og sejlerglæden binder os sammen trods alder og forskelligheder. Vi glæder os allerede til næste sæson med ”Pigesejlerne” i Virksund Sejlklub.