Mast, bom og rig udsættes for meget i sin levetid. Mange voldsomme ryk, konstante vibrationer og ikke mindst saltvand, som trænger ind alle steder. Derfor er en af forårets vigtige opgaver at sikre, at alt er som det skal være på mast, bom og rig.
Af både sikkerhedsmæssige og forsikringsmæssige årsager er det en god ide at gennemgå mast, bom og rig, før du sejler rejser masten og sejler afsted. Der kan opstå skader på mast, bom og rig, som du måske ikke har opdaget i løbet af sejlersæsonen.
En udfordring omkring aluminiumsmast og – bom er tæring omkring de rustfrie beslag. Mellem aluminium og rustfri beslag skabes gradvis galvanisk tæring, når der kommer vand imellem. Masten er beskyttet på ydersiden, men hvis der er huller, eksempelvis ved popnitter, er det svært at undgå korrosion. Så hellere skift en popnitte en gang for meget, end for lidt.
Gennemgå dine wirer for lus. Hvis der er lus i wirerne, så rådes du til at skifte disse wirer ud med det samme, da det hurtigt kan blive værre. Det er også en god ide, at smøre dine vantskruer med winch fedt før sejlersæsonen, så du lettere kan stille dine vantskruer.
Du bør også se dine salingshorn efter for styrkemæssige skader. Se også efter salingshornenes yderste led, og evt. manglende beskyttelse. Ofte findes et plastik beslag eller beskyttelse yderst på dine salingshon. Men en ujævnhed eller revne på dette sted kan resultere i, at dine sejl kan slides mere end godt er og dermed slides i stykker under sejlads.
Når du alligevel ser masten efter, så tjek dine lanterner om de er intakte og fuldt funktionsdygtige. Det er lettere at se efter, når masten ligger ned, end når den er rejst.
Beskyt din mast, bom og wirer med mastepleje, fx Alu Guard. Smør mast, bom og rig ind før og efter hver sejlersæson.
Gennemgå terminaler og indfræsninger.
Det er i øvrigt en fordel at tage fald, hal og reb ud af masten og afvaske dem for saltvand. Hæng dem et tørt sted vinteren over for på den måde at give dem længere levetid.
Husk også altid at tjekke dit tovværk ved sæsonstart. Selvom brudstyrken på tovværk oftest overgår, hvad der er brug for på båden, kan det alligevel svigte. Et 15 år gammelt stykke tov har vist sig ved tests kun at bevare 10 – 25% af sin oprindelige brudstyrke. Derfor bør man tjekke og udskifte bådens tov jævnligt, så der ikke sker nogen ubehagelige overraskelser i løbet af sæsonen.