Landsdækkende fjord-stafet kommer til Limfjorden, hvor der samtidig sættes fokus på en renere fjord

Svømmere, sejlere, kajakroere, dykkere og andre hav-glade danskere vil fra den 21. august til 19. september bringe en særlig stafet gennem de danske fjorde for at vise det store engagement der er for at redde havmiljøet. Onsdag d. 21. august kl. 12 starter stafetten i Hjarbæk. Herfra sejles den til Skive.

Grumset vand, fedtemøg og døde fisk. Det er næppe gået manges næse forbi, at de indre farvande i Danmark har det skidt. Tilstanden er så kritisk, at det i flere fjorde er svært at opstøve levende fisk.
I år er fedtemøget kommet tidligere på sæsonen end nogensinde før – og det iltsvind, som de store mængder fedtemøg ofte fører med sig, har allerede ramt mange steder. Det har skabt ærgrelse og modløshed hos alle, som bor tæt på vandet og som bruger fjorden.
Derfor har Danmarks Naturfredningsforening taget initiativ til den landsdækkende stafet 30 fjorde 30 dage, hvor en særlig stafet skal bringes på tværs af landets fjorde. Stafettens sidste stop er Christiansborg, hvor den overleveres med budskabet om, at der over hele landet er et stort engagement for at redde vores fjorde. Nu skal grønne aftaler og løfter gøres til virkelighed.
Stafetten startes i Hjarbæk d. 21. august kl. 12. Der vil blive holdt taler fra formanden for Dansk Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, og lokale politikere. Derefter vil stafetten blive sendt afsted med Limfjordsmuseets flagskib Kirstine, der sejler mod Virksund Dæmningen. Undervejs vil skonnerten blive ledsaget af kajakker og sjægter mv. Ved dæmningen vil stafetten blive modtaget og fragtet videre til Skive havn.
Kl. 1530 vil der blive afholdt paneldebat om en renere fjord på Skive havn. På havnen opstilles en udstilling om fjordens tilstand mv. Her kan man også komme i snak med personer, som arbejder for en renere fjord.
Udstillingen flyttes rundt i takt med at det gode skib M/S Anton sejler rundt på besøg til byer langs fjorden, herunder Aalborg v/Streetfood marked, Løgstør havn, Skive, Thisted, Struer og Nykøbing Mors v/Cafe Holmen.
FAKTA:
  • Stafetten starter 21. august i Hjarbæk og slutter 19. september i Præstø Fjord på Sydsjælland. Den 20. september overrækkes stafetten til politikerne på Christiansborg. Se hele ruten på billedet ved siden af.
  • Stafetten vil komme til Thisted torsdag d. 22. august, Struer fredag d. 23. august, Nykøbing Mors lørdag d. 24. august (Kulturmødets sidste dag) og Aalborg søndag d. 25. august (Aalborg Regatta). Disse dage opstilles en udstilling om fjordens tilstand mv. Udstillingen vil være åben i tidsrummet fra kl. 10 – 17.
  • Der vil være paneldebat i henholdsvis Strandtangen Skive 21. august kl. 1530, Thisted august og v/Cafe Holmen i Nykøbing Mors 23. august kl. 14.
  • Samtid med at stafetten bringes rundt vil skibet M/S Anton anløbe forskellige havne i Limfjorden. M/S Anton vil ud over disse byer anløbe Aalborg mandag d. 19. august og Løgstør tirsdag d. 20. august. Her vil der også være udstilling mv.
  • Den fysiske stafet er et kunstværk designet af designelever på Krabbesholm Højskole. Den er håndpustet i glas og symboliserer med sine farver livet i fjorden.