GPS-jamming i danske farvande er et stigende problem, hvor skibe og fly kan opleve forstyrrelser af deres GPS-signaler. Disse forstyrrelser kan skyldes bevidst jamming, hvor radiobølger udsendes for at overdøve GPS-signalet, eller andre faktorer som vejrforhold. GPS-jamming kan forstyrre navigeringen.
Under Folkemødet i juni 2025 oplevedes GPS jamming omkring Bornholm. Færgerne mellem Sverige og Bornholm blev også udsat for GPS manipulation, kaldet spoofing. Spoofing er udtryk for, at GPS signalet i dette tilfælde på færgen flyttes til en anden position end den korrekte, så man kan tro, at skibet er et andet sted. Mols-linien har taget professionelle forholdsregler mod de hybride forstyrrelser siden oktober 2024.
GPS-jamming sker især på nuværende tidspunkt i Østersøen. De er et stigende problem for fly og skibe. Men mere alvorligt ser det ud til omkring de baltiske lande og det sydlige og østlige Finland og dele af det østlige Polen. Jamming kan ud over Bornholm også ske i andre dansk farvand, så det er noget, som alle sejlere bør være bevidste om og kunne forholde sig til.
Hvad er GPS-jamming?
GPS-jamming er en form for forstyrrelse, hvor et kraftigt radiosignal udsendes for at blokere eller forstyrre GPS-signalet, som skibe og fly benytter til navigation. Det kan sammenlignes med at forsøge at føre en samtale i et meget støjende miljø, hvor det er svært at høre, hvad der bliver sagt.
Jamming kan foregå fra skibe og fly med jamme udstyr og ske fra land, fx fra Sankt Petersborg eller Kaliningrad. GPS-jamming kan forståeligt nok have alvorlige konsekvenser for sikkerheden, da det kan forstyrre navigationen og potentielt føre til ulykker.
Hvem står bag GPS-jamming?
GPS-jamming kan i nogle tilfælde forbindes med militære øvelser eller andre militære aktiviteter, der kan forstyrre GPS-signaler. Det er kendt, at Rusland i f.m. Ukraine krigen bevidst benytter jamming af GPS-signaler. Rusland benytter også jamming i deres hybride aktiviteter.
I en fælles erklæring fra tre FN-agenturer i april 2025 advarer de om stigende forstyrrelser og vildledning af satellitnavigationssystemer.
Den Internationale Civile Luftfartsorganisation, Den Internationale Telekommunikationsunion og Den Internationale Søfartsorganisation udtrykker ‘alvorlig bekymring’ og opfordrer lande til at sikre deres kommunikationstjenester.
Hvad gør de danske myndigheder?
Myndighederne er naturligvis opmærksomme på problemet og arbejder på at overvåge og afdække GPS-jamming. Der er etableret systemer, der kan skifte til alternative navigationsmetoder, hvis GPS-signalet forstyrres.
Hvad kan man selv gøre?
- Vær opmærksom på, at GPS-signaler kan forstyrres.
- Brug alternative navigationsmetoder som radar og navigation efter søkort, hvis GPS-signalet er utilgængeligt.
- Hold dig opdateret om eventuelle advarsler eller anbefalinger fra myndighederne.
Det er vigtigt at være opmærksom på problemet med GPS-jamming og tage de nødvendige forholdsregler for at sikre sikker navigation i danske farvande.







