Kom godt afsted med sikker sejlads.

Sommerferie tid er for mange sejlere tid til enten at sejlads i Limfjorden eller sejlads længere ud i verden. Vi har oplevet at nogen ret hurtigt har fået afbrudt deres sejlads på grund af grundstødning eller kollision med sten og stenrev. Heldigvis er en grundstødning forholdsvis normalt i Limfjorden. Der er vist ingen sejlere, som kan sige sig fri for på et tidspunkt at have sat båden fast et eller andet sted i fjorden. Også lige uden for Virksund. I de fleste tilfælde går det heldigvis godt, fordi grundstødning som regel sker mod sandbund og i lav fart. Men uheldet kan også være ude, hvis ikke man kender de lokale forhold.

Det er derfor godt at kende de lokale sejladsforhold i Limfjorden, så man kan navigere båden ubekymret rundt på sikre kurser. Her er nogle steder og farvandsområder, hvor du skal være opmærksom.

Når man sejler ud af Virksund, er første hindring med risiko for at sejle på andet end ren sandbund mellem Knudshoved og Bregnsø Hage. En kopi af farvandsområdet er indsat som fig. 1. Her er det afgørende betydning, at du som sejler respekterer de røde farvandsafmærkninger frem mod Hvalpsund og undgår at komme inden for søkortets fire meter kurve – for en sikkerheds skyld.

Næste opmærksomhedspunkt er ”porten” – fig 2 – lige nord for Sundsøre. Her er vanddybden lavere mellem den grønne og røde sideafmærkning. Pas på med ikke at komme på indersiden af den røde sideafmærkning mod Rotholm. Der ligger en større sten lige efter mærket, som sejlere fra tid til anden af uransagelige grunde kommer til at besøge. En Virksundsejler måtte for nogle år siden afbryde sin feriesejlads her, hvilket gjorde turen noget kortere end planlagt. Lidt længere fremme, men længere inde mod Rotholm ligger endnu en sten. På billedet er påsat prikker og pile, de steder hvor stenene findes.

Nord for Rotholm står en nordbøje, fig 2. Respekter afmærkningen og få dirigeret båden nord om bøjer, hvis du sejler her. På indersiden af bøjen findes en række sten øst og vest for mærket, som ikke er til at spøge med. Hold dig uden for søkortets 4 meter kurve.

I den videre sejlads mod nord kommer den næste kendte stenhindring ”Bussen”. Den ligger ved Livøs nordøst spids. Se fig 3. Bussen har navn efter sin størrelse. Bussen er ikke afmærket og kan ikke ses med det blotte øje, når man sejler, fordi stenen gemmer sig lidt under vandoverfladen.

Hold afstand til Livø og sejl ikke inden for 4 meter kurven. For en del år siden sejlede en lokal sejler under kapsejlads dramatisk på bussen. Båden sprang desværre læk ved sammenstødet og skipper måtte resolut styre sin båd ind på stranden for at undgå at synke. Andre har haft uheld gennem tiden, når de har været inde og ”kysse” bussen. Når du sejler nord og vest for Livø, skal du fortsat holde dig godt fri af kysten. Også her er sten. Hold din båd på den sikre side af 4 meter kurven.

Kystdirektoratet og entreprenører er netop nu i gang med at genoprette livet i fjorden ved at udlægge stenrev i Limfjorden. Stenrevene er en retablering af gamle stenrev. De bliver ikke afmærket.

Det ene udlagte stenrev findes i Løgstør Bredning ud for Holmkær ved Holmtange, fig 4. Hold fortsat kursen fri af 4 meter kurven, så kommer du ikke i kontakt med revet.

Det andet udlagte stenrev findes ved Hummerbakke, fig 5, som ligger tæt op ad sejlrenden mellem Aggersund og Aalborg, men ud for Gjøl. Hvis man holder sin kurs i sejlrenden, er der selvsagt ingen risiko for kollision med stenrevet.

Hvis du kommer i tvivl, så er her tre gode råd:

  • Hold din kurs på den rigtige sider af farvandsafmærkningen,
  • sejl med bred margin, dvs. uden for søkortets 4 meterkurve, så du får en god og sikker sejlads og
  • hvis du på noget tidspunkt kommer i tvivl om de lokale sejladsforhold, så spørg eller konsulter de lokale sejlere, før du sejler ud.

Inden dit sommertogt begynder, bør du afmærke de forskellige sten i din søkortplotter. Brug evt. waypoints til at markere de risikofyldte steder, så de fremstår tydelige på dit GPS display.

God feriesejlads.

Fig 1

Fig 2

Fig 3

Fig 4

Fig 5