Nyheder fra det fælles bæredygtighedsudvalg

Sejlersæsonen er ved at slutte og bådene skal på land. Mere om det til sidst i brevet.
Det fælles bæredygtighedsudvalg for Lystbådehavn og Sejlklub har brugt det første halve år til at finde sine egne ben at stå på, men har igangsat flere synlige og nogle knapt så synlige tiltag, der kan få betydning for bådejere og medlemmer.
Vi lavede en plan og en konkret indsatsplan for 2024. Hvis du vil læse mere om planen kan du slå tilbage og læse mere om planen i det første nyhedsbrev fra udvalget i april 2024. De forskellige tiltag i planen er blevet eller ved at blive omsat i konkrete handlinger. Her er nogle af de synlige tiltag, som er igangsat.
Tømning af bådenes og autocamperes holdingtanke
Vi er også tæt på at have lavet en kort video om brug af tømningsanlægget, som er placeret lige ved siden af brændstoftanken.  Vi vil gerne opfordre til, at anlægget benyttes. Reglerne og forbud findes:
Alle både bygget efter år 2000 og konstrueret efter visse kriterier skal tømme deres holningtank i land. Toiletaffald må dog udtømmes i havet, hvis båden er 12 sømil fra land (i praksis er det muligt meget få steder og slet ikke i Limfjorden).
Øvrige både, dvs. de der ikke opfylder konstruktionskriterierne, må udlede toiletaffald i havet, hvis de minimum er to sømil fra kysten. Udledning af toiletaffald i havne er forbudt. Du kan læse mere her om kriterierne: https://dansksejlunion.dk/viden-og-vedligeholdelse/vvs-og-gas/soetoilet-og-holdingtank
Energibesparelser i klubhus og på havn
I september fik vi et besøg af energikonsulent på Virksund Lystbådehavn. Dansk Sejlunion havde efter ansøgning tildelt os et gratis besøg. Konsulenten gennemgik vores energiforbrug på havn og klubhus og er herefter kommet med en rapport fra besøget med fire konkrete anbefalinger til besparelser.
Spuleplads
Udvalget stillede i indsatsplanen for 2024 en opgave med at undersøge, hvilke krav der stilles til en spuleplads. Det er nu løst og kravene er fordelt til Skive Kommune, som vi har drøftelser med. Dette vigtige arbejde vil vi 2025 omsætte til en mere konkret plan.
Biocidfri bundmaling
Sejlklubben har søgt og fået tildelt biocidfri bundmaling til klubbåd. Vi vil skrabe båden fra for bundmaling og til foråret male båden med den miljøvenlige bundmaling og i 2025 se, hvordan produktet virker på båden i fjorden.
Miljøplads og vild natur
Det fælles bæredygtighedsudvalg er ligeledes i fuld gang med at se på, hvordan vi kan indrette affaldssortering på lystbådehavn og i klubhus. Udenfor har Lystbådehavnen på opfordring fra udvalget udpeget et område, som er båndlagt til vild natur og biodiversitet.
Bådene på land

Som nævnt i starten af dette nyhedsbrev skal bådene på land. Bæredygtighedsudvalget vil opfordre til at man tænker på, hvilke plejeprodukter, der benyttes til at vinterklargøre bådene. Helt generelt vil vi bede alle om at tænke på, hvordan man afdækker arbejdsområdet omkring båden på land, når der skrabes, slibes, males og benyttes plejeprodukter på båden, så spild og malerrester landet på jorden eller siver ned i undergrunden.

Gem ikke arbejdet til foråret. Det er nemmere at skrabe båden, når kulden sætter ind. Malingen skrabes lettere af båden med skrabejern.

God arbejdslyst.
Bæredygtighedsudvalget